ثبت نام کلاس‌های تیپ و تست

کلیک کنید

ورود به سایت

اطلاعات را وارد کنید.

عضویت در سایت

اطلاعات را وارد کنید.

تأیید عضویت به شما ایمیل خواهد شد.

جهشینو آموزش با چاشنی خلاقیت!
0

تسلط بر دروس

background
آخرین ویرایش در 5 مهر 1397

نحوه تسلط بر دروس کنکور

تسلط بر دروس کنکور همیشه یکی از مشکلات داوطلبان کنکور بوده و به دنبال راهی برای رفع این مشکل هستند ، در این قسمت ما به شما روش های تسلط و یک سری نکات کلی در راستای ارتقای کیفیت مطالعه را آموزش خواهیم داد.

[icon name=”bullseye” class=”” unprefixed_class=””] تسلط بر درس ادبیات

ادبیات اولین درس کنکور سراسری است که باید به آن پاسخ دهید بنابرین گرفتن درصد خوب در این درس میتواند تاثیر زیادی بر درصد سایر دروس نیز بگذارد .

ادبیات را میتوان به دو روش مطالعه کرد :
روش اول خواندن ادبیات به صورت درس به درس است که زمان زیادی برای آن لازم است و همه مباحث ادبیات را به طور هماهنگ میخوانید . در این روش باید ابتدا متن کتاب را به همراه معانی و مفاهیم و … بخوانید سپس به تست رجوع کنید .

روش دوم مطالعه ادبیات به صورت موضوعی است که به نظر بنده بهترین روش است که با آن چه افراد قوی و چه افراد ضعیف در ادبیات به درصد خوبی میتوانند دست یابند .
ترتیب خواندن مباحث ادبیات بسیار مهم است که در این باره نظر مشاورتان مهم است . از مهمترین ویژگی های این روش این است که در زمان مطالعه ادبیات فقط بر یکی از مباحث آن تمرکز دارید و درنتیجه یادگیری شما را افزایش می دهد.

 

[icon name=”bullseye” class=”” unprefixed_class=””] تسلط بر درس عربی

در دروس عمومی یکی از دروس فوق العاده تاثیرگذار در تعیین رتبه ، درس عربی می باشد که عموم داوطلبان نمی توانند از درصد خوبی در این درس برخوردار شوند.

 

عربی درسی کوتاه و ساده است که تکنیک های خاص خود را دارد . درس عربی از سه بخش ترجمه ، قواعد و درک مطلب تشکیل شده است و به بخش ترجمه آن می توان با زدن حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تست تسلط یافت و ۸ تست آن را در کنکور سراسری به طور مطمئن پاسخ داد و توجه داشته باشید که برای پاسخ دادن به تست های ترجمه و درک مطلب نیازی به دانستن معانی لغات نیست و کافیست که تکنیک های آن را در ذهن خود تثبیت کنید.

بخش قواعد عربی تا حدودی پیچیده تر از بخش ترجمه آن است که باید درسنامه های کوتاه و مختصر ( برای مثال برای هر مبحث یک صفحه ) را مطالعه کرد و سپس به تست رجوع کنید و سعی کنید در تست تجربه کسب کنید و در ذهن بسپارید .

 

بهترین منبع تست برای عربی ، تست های کنکور و یا تست هایی است که معلمان در اختیارتان می گذارند . تلاش کنید تست های کتابتان را حداقل دو بار پاسخ دهید تا نکات و تکنیک ها به طور کامل در ذهن شما تثبیت شود و پس از تمام کردن مباحث به طور کامل ، به آزمون دادن بپردازید تا مهارت و توانایی خود را افزایش دهید .

مرحله آخر زمانی آغاز می شود که بر روی قواعد و ترجمه تسلط کافی را پیدا کرده باشید . در این زمان سعی کنید هر روز یک درک مطلب از کتابی که ترجیحا سطح بندی شده است بخوانید و ۴ تست آن را به طور میانگین در ۵ دقیقه پاسخ دهید . باز هم عرض میکنم نیازی به حفظ کردن معانی لغات نیست و اینکه از از درسنامه کوتاه استفاده کنید تا وقت گرانبهای خود را صرف خواندن درسنامه های طولانی نکنید زیرا هرگز بازدهی تست زدن را ندارند.

 

[icon name=”bullseye” class=”” unprefixed_class=””] تسلط بر درس دین و زندگی

دین و زندگی از دروس عمومی ساده می باشد که ماهیت آن حفظی و نیاز به تکرار و دوره های فراوان دارد. درس دینی در کنکور دو نوع سوال دارد که یک نوع آن مربوط به متن کتاب درسی و نوع دیگر آن مربوط به آیات کتاب می شود .

حفظ کردن آیات الزامی نیست ولی در صورتی که حفظ شوند سرعت و توانایی شما را در پاسخ دادن به تست ها افزایش خواهد داد . اگر آیات را حفظ نکردید اشکالی ندارد ولی حداقل نکات کلیدی مربوط به آیه را بدانید مثلا بدانید که فلان آیه در مورد چه کسانی است و یا چه پیامی را به دنبال دارد.

[icon name=”check” class=”” unprefixed_class=””] بر سوالات دینی کنکور های سال قبل تسلط کافی داشته باشید زیرا که بعضی از تست های دینی در کنکور تکراری هستند .
[icon name=”check” class=”” unprefixed_class=””] سعی کنید هنگام مطالعه دین و زندگی بین متن و آیات ارتباط برقرار کنید تا بهتر تست ها را پاسخ دهید.
[icon name=”check” class=”” unprefixed_class=””] حدیث هایی از امام خمینی که در کتاب مطرح شده اند بسیار مهم هستند و هر ساله از آن ها تست طرح می شود.
[icon name=”check” class=”” unprefixed_class=””] نکته آخر اینکه تمرین کنید که دینی را بین ۷ تا ۱۰ دقیقه پاسخ دهید و زمان باقی مانده آن را به درک مطلب زبان یا عربی اختصاص دهید.

 

[icon name=”bullseye” class=”” unprefixed_class=””] نحوه تسلط بر زبان انگلیسی

زبان از جمله دروسی هست که افراد یا در آن بسیار قوی هستن و یا خیلی ضعیف. افرادی که سطح متوسطی در این درس دارند بسیار اندک می باشند .

اگر میخواهید در زبان به درصد خوبی دست یابید حتما به لغات توجه ویژه ای کنید و سعی کنید هر روز ۳۰ دقیقه از زمان خود را به مطالعه لغات زبان اختصاص دهید .

گام دوم این است که هر شب حداقل یک درک مطلب را پاسخ دهید تا بتوانید سرعت خود را در خواندن متن افزایش دهید .
گام آخر تسلط بر قواعد است که می توان تمام قواعد زبان را در یک ورق به طور خلاصه یادداشت کرد و در کل قواعد زبان زیاد وقت گیر نیستند .

 

[icon name=”bullseye” class=”” unprefixed_class=””] نحوه تسلط بر ریاضی و فیزیک

ریاضی و فیزیک از دروسی هستند که در رشته تجربی در تعیین رتبه داوطلب بسیار موثر می باشند پس از آن ها غفلت نکنید .

بهترین منبع یادگیری برای این دروس جزوه معلم خودتان می باشد که باید بر آن تسلط یابید .

برای ریاضی و فیزیک ابتدا از تست های ساده و پایه ای شروع کنید و تا بر آن ها تسلط پیدا نکردید به تست های دشوار رجوع نکنید. اگر از همان ابتدا به تست های دشوار رجوع کنید از این دروس زده می شوید و دیگر تمایلی به مطالعه آن ها نخواهید داشت.

از تکنیک موثر در یادگیری ریاضی این است که تست ها را تک تک پاسخ دهید و درصورتی که اشتباه پاسخ دادید سریعا راه حل کتاب آموزشی را دقیق مطالعه کنید و آن را در ذهن بسپارید.
یکی از تکنیک های دیگر این است که سوالات ریاضی و فیزیک را از چندین راه حل کنید تا ذهنتان را برای مقابله با ایده های جدید آماده کنید .
میانگین زمان کافی برای هر تست این دروس ۱.۵ تا ۲ دقیقه برای شروع کار است ولی باید سعی کنید که آن را به ۱ دقیقه کاهش دهید .
مهم ترین مطلب در این دروس این است که کتاب تست خود را چندین بار پاسخ دهید تا همه نکات آن را یاد بگیرید.

 

[icon name=”bullseye” class=”” unprefixed_class=””] نحوه تسلط بر زیست شناسی

همان طور که میدانید زیست یکی از مهمترین و سرنوشت ساز ترین دروس کنکور است که تسلط بر آن از هر چیزی واجب تر است .
سوالات کنکور زیست از سال ۹۲ به بعد ، دچار تغییر و تحول شده اند به گونه ای که با حفظ کردن کامل متن کتاب های درسی دیگر نمیتوان به درصدی بالاتر از ۳۰ دست یافت .
زیست را باید به گونه ای مفهومی خواند و در این روش ممکن است خواندن هر صفحه نیم ساعت هم به طول انجامد . شما ابتدا باید به طور آهسته و با آرامش یک پاراگراف یا موضوع را بخونید و سپس در مورد آن فکر کنید تا مطلب کاملا برایتان جا بیافتد پس از این که احساس کردید که مطلب کاملا برایتان جا افتاد مثل یک معلم زیست کنکور برای خود توضیح دهید و تله ها و نکات آن را برای خود مشخص سازید .

پس از تسلط کامل بر یک فصل با این روش ، به تست رجوع کنید . سعی کنید چهار گزینه تست های زیست را به طور کامل بررسی کنید و نکات تست را وارد کتابچه تست خود کنید . مرور زیست مهمترین بخش آن است که باید مشاورتان در برنامه لحاظ کند .

 

[icon name=”bullseye” class=”” unprefixed_class=””] نحوه تسلط بر شیمی

یکی از دروسی که چه در رشته ریاضی و چه در رشته تجربی حائز اهمیت است درس شیمی است که از نظر بنده درسی مفهومی می باشد که با تلاش فراوان می توان از درصد بالایی بهره مند شد .

 

ابتدا لازم است برای رسیدن به درصد های ۵۰ تا ۶۰ به مفاهیم و متن کتاب درسی تسلط کافی داشت که برای این منظور باید از یک کتاب کمک آموزشی که دارای تست های خط به به خط و مفهومی سطح بندی شده است استفاده نمود و پس از بررسی تست های مفاهیم و حفظی به نکاتی که به آن ها در خواندن قبل از تست کتاب درسی توجه نکرده اید اهمیت دهید و در متن کتاب درسی پیدا کنید و یا آن ها به صورت نکته در حاشیه کتاب درسی وارد نمائید .

وقتی کاملا به مفاهیم تسلط پیدا کردید شروع به حل مسئله به صورت تشریحی کنید تا تمام مطالب کنکور را پوشش دهید . وقتی به حل مسئله هم تسلط پیدا کردید به دادن آزمون به صورت زمان دار بپردازید در این زمان است که شما می توانید با آمادگی تمام در آزمون های آزمایشی شرکت کنید و به درصد مورد نظر خود دست یابید.

[icon name=”calendar-check-o” class=”” unprefixed_class=””] چه زمانی تست بزنیم ؟

به دليل اينكه تست آموزشي تكميل كننده يادگيري شماست، بنابراين حتما بلافاصله پس از مطالعه مبحث مورد نظر خود تست آموزشی بزنيد.

هدف از تست زنی آموزشی، سنجش اطلاعات نیست، بلكه اين شیوه تست زنی، تکمیل کننده آموزش شما می باشد.
حتما در طول هفته و در واحدهای مطالعاتی خود تا بیشترین میزان ممکن، تست های آموزشی بزنید و هر هفته نسبت به هفته های قبل مقدار کمی پیشرفت کنید.

نكته مهمي كه بايد به خاطرداشته باشيد اين است كه فاصله مطالعه تا تست زدن مهم نيست و مسئله مهم، ميزان مطالعه و تست زدن مي باشد.

براي مثال :
براي دروس تمريني كه نياز به تست زني و حل مسئله براي يادگيري دارند، مانند فيزيك و رياضى و… بايد بيشتر زمان واحد مطالعاتي خود را به تست، و براي مطالعه دروس خواندني كه نياز به استدلال مطالعه و حفظ آن ها وجود دارد، مانند دين و زندگي، بيشتر زمان واحد مطالعاتي خود را به مطالعه بپردازيد و بلافاصله پس از مطالعه تست بزنيد.

همچنين اگر در واحد زمانی مرور، فرصت داشتيد، تست های علامتدار مباحث را دوباره حل کنید و مجددا نکات آن ها را یادآوری کنید.

بنابراین پس از مطالعه حتما تست آموزشي (حتي به مقدار كم) بزنيد،هنگام تست زنی نکات مهم را استخراج کرده و وارد خلاصه نویسی های خود نمایید. همچنین با در نظر گرفتن زمان مناسب تست زني متناسب با نوع مباحث مي توانيد يادگيري خود را تكميل نمایید‌.

 

[icon name=”lightbulb-o” class=”” unprefixed_class=””] کیفیت یا کمیت ؟!

شاید بپرسید کیفیت درس خواندن مهم‌تر است یا کمیت آن! (کمیت یعنی مدت‌زمانی که برای مطالعه اختصاص می‌دهید.)

باید بدانید که در ابتدا کمیت درس خواندن از کیفیت آن بسیار مهم‌تر است. تعجب کردید؟

هر چه ساعت مطالعه‌تان را بالا ببرید به درس خواندن بیش‌تر عادت می‌کنید و بعد از چند ساعت مطالعه احساس کوه کندن به شما دست نمی‌دهد!

گاهی اوقات می‌شنویم که دانش‌آموز می‌گوید: «من 1 ساعت خواندم ولی مفید بود.» درست است که این بار 1 ساعت مفید بوده ولی ممکن است فردا و برای درس دیگر این اتفاق روی ندهد و چون عادت به نشستن بر سر کتاب ندارد همان 1 ساعت مفید را هم از دست بدهد یا اگر هم بخواند تبدیل به 1 ساعت درس با حواس‌پرتی شود.

وقتی کمیت درس خواندن یعنی ساعت مطالعه، بالا رفت اکنون باید روی کیفیت آن هم کار کرد تا همه‌جانبه خیالتان راحت باشد. عوامل بسیاری هستند که کیفیت مطالعه را بالا می‌برند. یکی از آن‌ها جلوگیری از پرش ذهن است، دیگری تدریس برای خود و نیز خلاصه‌نویسی و حل تمرین و …

این‌ها به شما کمک می‌کنند که بیش‌ترین بازده را از ساعت مطالعه‌‌تان داشته باشید.

در پایان اگر سوالی داشتید از طریق بخش کامنت ها با ما در میون بذارید.

دیدگاه شما

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. متن هایی که آقای کریمی قرار میدن تو سایت فوق العاده هستن . کاش میشد متنایی بیشتری از ایشون قرار میدادید . ممنون از مدیریت

notitle
nocontent

دلیل بازپرداخت