ثبت نام کلاس‌های تیپ و تست

کلیک کنید

ورود به سایت

اطلاعات را وارد کنید.

عضویت در سایت

اطلاعات را وارد کنید.

تأیید عضویت به شما ایمیل خواهد شد.

جهشینو آموزش با چاشنی خلاقیت!
0

۲۰ روش برای موفقیت بیشتر در امتحانات مدرسه و دانشگاه

background
آخرین ویرایش در 12 تیر 1400

یکی از بخش‌های هر آموزشی، امتحان و آزمایش سطح یادگیری دانش‌آموزان است. فرقی نمی‌کند دانش‌آموز دوره ابتدایی باشید یا در حال تحصیل در مقاطع عالی دانشگاهی، به هر حال با تعدادی آزمون و امتحان روبرو خواهید بود. در این پست قصد داریم با هم روش‌هایی را بیاموزیم که می‌توانند منجر به موفقیت بیشتر در امتحانات شوند.

یادداشت‌های کلاسی خود را به طور مرتب مرور کنید.

حافظه کوتاه مدت انسان،‌ محدود است و با گذر زمان ممکن است بخش یا کل مطلبی که آموخته‌است، را فراموش کند. بنابراین لازم است یادگیری را به قسمت‌ها و بازه‌های زمانی مختلف توزیع کنید بنابراین می‌توانید بیشتر بر نکات اصلی تمرکز کنید و اطلاعات طبقه‌بندی شده را بهتر به یاد آورید.

منابع کمک‌آموزشی رایگان را پیدا کنید.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن فضای مجازی، به راحتی می‌توان کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی رایگانی را پیدا کرد. شنیدن مطالب از زبان مدرس دیگر به یادگیری بهتر مطالب کمک می‌کند. برای شروع می‌توانید درس مورد نظر خود را در وبسایت‌هایی مثل آپارات و یوتیوب جستجو کنید.

عوامل حواس‌پرتی را به حداقل برسانید.

برای یادگیری بهتر، در زمان مطالعه باید هر چیزی که حواس شما را پرت می‌کند، را از خود دور کنید بنابراین تلویزیون، تلفن همراه، تبلت و رایانه را خاموش کنید.

اهداف قابل دسترس و مشخص برای بخش مطالعه داشته باشید.

برای یادگیری بهتر و به تبع آن موفقیت بیشتر در امتحانات لازم است برای هر بخش مطالعه، برنامه مشخص داشته‌باشید. پس از انجام دادن هر بخش می‌توانید به عنوان جایزه به خود یکی از فعالیت‌هایی که دوست دارید را هدیه کنید؛ مثلا سری به فیسبوک یا اینستاگرامتان بزنید و یا کمی X-box بازی کنید.

قبل از شروع درس، ذهن خود را گرم کنید.

قبل از شروع درس، ذهن خود را گرم کنید.

برای تثبیت مطالب قبلی، یادگیری بهتر مطالب جدید و موفقیت بیشتر در امتحانات و به خاطر سپردن مطالب، باید مطالب جدید را مطالب قبلی ارتباط دهید. مغز شما باید بتواند با بایابی مطالب قبلی، مطالب جدید را به آن‌ها پیوند دهد.

مطالعه خود را با روش امتحان تطبیق دهید.

یادگیری هدف آموزش است و امتحان، ابزار ارزیابی یادگیری؛ بنابراین باید مطابق با شیوه ارزیابی درس بخوانید. مثلا اگر قرار است در امتحانی جاهای خالی را با کلمه صحیح پر کنید، لازم است هنگام مطالعه نیز همین کار را کنید سعی کنید بخشی از متن را بخوانید و کلمه مرتبط با آن را به یاد بیاورید یا از روش‌های رمزگذاری کلمات استفاده کنید.

سوالات امتحان را پیشبینی کنید.

برای موفقیت بیشتر در امتحانات، لازم نیست برگه سوالات را از قبل داشته‌باشید اما با بررسی سوالات آزمون‌های گذشته، کتاب‌های کمک‌آموزشی، راهنماهای مطالعه و … می‌توانید حدس بزنید چه سوالاتی در امتحان مطرح می‌شود.

خلاصه‌نویسی کنید.

برای هر درس،‌ اطلاعات و نکات مهم را از جزوه‌های کلاسی و کتاب‌های درسی در کاغذهایی یادداشت کنید و همه یادداشت‌ها را به طور مرتب نگهداری و مرور کنید. این یادداشت‌ها به شما کمک می‌کنند در مدت زمان بسیار کوتاهی تمام مطالب را به خاطر بیاورید.

کلمات اختصاری بسازید.

کلمات اختصاری در یادآوری اطلاعات به شما کمک می‌کنند. مثلا به جای حفظ کردن فرمول λ = ax/nD می‌توانید این جمله را به خاطر بسپارید: «لاندا برابر است با عکس ندا.»

نقاط مرجع بصری بسازید.

گاهی برای به خاطر سپردن مطالب، خواندن کافی نیست و لازم است مطالب را به حافظه بصری خود بسپارید. مثلا می‌توان یک جمله را چندین بار یادداشت کرد. سعی کنید شکل‌ها و تصاویر را به طور ذهنی تکرار کنید. از چند رنگ خودکار برای نوشتن بهره بگیرید. مثلا برای به خاطر سپردن مطالب کتاب تاریخ می‌توانید در یادداشت‌هایتان تاریخ‌ها را با رنگ سبز، نام‌ها را با رنگ آبی و وقایع را با رنگ بنفش مشخص کنید.

بکشید!

کشیدن جدول برای یادگیری بهتر

برای به خاطر سپردن بهتر مطالب می‌توانید از کشیدن دیاگرام، جدول، نقشه‌های ذهنی و … استفاده کنید.

با صدای بلند بخوانید.

یکی از روش‌های بسیار موثر برای یادگیری بهتر، توضیح دادن مطالب به دیگران است. اگر همکلاسی یا دوستی دارید می‌توانید با یکدیگر درس بخوانید و سعی کنید هر کدام بخشی را برای دیگری توضیح دهد. در غیر این صورت می‌توانید تصور کنید که در حال انجام این کارید. استفاده از کلمات شخصی و زبان عامیانه در توضیح دادن می‌تواند علاوه بر ارزیابی سطح یادگیری شما،‌ به بهتر به خاطر سپردن مطالب نیز کمک کند.

مثال‌ها یا تصاویر مهم را شناسایی کنید و مطالب را به آن‌ها ربط دهید.

در اکثر کتاب‌ها و جزوات آموزشی تعداد زیادی تصویر و مثال وجود دارد. این تصاویر حاوی اطلاعات مهمی هستند که امکان طرح سوال از آن‌ها وجود دارد بنابراین مطالعه آن‌ها برای موفقیت بیشتر در امتحانات و یادگیری بهتر و عمیقتر الزامی است.

اگر تصور می‌کنید مطلبی را بلدید، باید بتوانید اثبات کنید.

اعتماد به نفس بیش از حد، می‌‎تواند باعث ناکامی شما در امتحان شود. بنابراین حتما به خودتان ثابت کنید، که تمام مطالب را به طور کامل آموخته‌اید برای این کار می‌توانید یک امتحان را شبیه‌سازی کنید، یادداشت‌های خود را بپوشانید و سعی کنید از حفظ مطالب را تکرار کنید. اگر برای به خاطر آوردن مطالب مشکل دارید حتما روش مطالعه خود را عوض کنید.

اطلاعات را ارزیابی، مقایسه، تجزیه، تحلیل و ترکیب کنید.

امروزه سوالات اکثر آزمون‌ها، مفهومی طراحی می‌شوند، بنابراین برای یادگیری بهتر و موفقیت بیشتر در امتحانات باید بتوانید اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید. همواره باید به سوالاتی از قبیل سوالات زیر پاسخ دهید: چه قوانینی از این اطلاعات می‌توان استنباط کرد؟ تفاوت این دو گزاره چیست؟ مولف در حال بیان فرضیه علمی است یا توصیه؟ و … . مقایسه یکی از کارهایی است که می‌تواند به تعمیق یادگیری شما کمک کند.

کمی استراحت کنید.

کمی استراحت کنید.

مغز شما در یک بازه زمانی مشخص، اطلاعات محدودی را می‌تواند پردازش کند، بنابراین برای یادگیری بهتر مطالب، لازم است، استراحت‌های کنترل شده به خودتان بدهید.

سالم بمانید.

به اندازه کافی بخوابید و از مصرف بیش از حد کافئین به طور جدی خودداری کنید.

گروه مطالعاتی تشکیل دهید.

برای موفقیت بیشتر در امتحانات، گاهی از تنهایی مطالعه کردن دست بردارید و در گروه‌های مطالعاتی فعالیت کنید. می‌توانید با همگروهیان خود یک آزمایش را انجام دهید و نتیجه را به صورت عینی ببینیدو در صورت نیاز حتی می‌توانید از راهنمایی‌های استاد یا معلم مربوطه نیز بهره ببرید و به یادگیری خود عمق بیشتری دهید.

اضطراب خود را مدیریت کنید.

استرس و اضطراب دشمن موفقیت در امتحانات است. با گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش، انجام حرکات کششی و دم و بازدم‌های عمیق از استرس جلوگیری کنید و خود را از شر انرژی‌های منفی آزاد کنید.

باورهای خود راجع به یادگیری و امتحان را بررسی کنید.

  1. هیچ موفقیتی به سرعت اتفاق نمی‌افتد. برای یادگیری بهتر مطالب و به تبع آن موفقیت بیشتر در امتحانات،‌ باید ثابت قدم و مثبت‌اندیش باشید. مطمئن باشید سختکوشی و مطالعه صحیح، برایتان موفقیت به ارمغان خواهد آورد.

دیدگاه شما

دیدگاه خود را بیان کنید

notitle
nocontent

دلیل بازپرداخت