ثبت نام کلاس‌های تیپ و تست

کلیک کنید

ورود به سایت

اطلاعات را وارد کنید.

عضویت در سایت

اطلاعات را وارد کنید.

تأیید عضویت به شما ایمیل خواهد شد.

جهشینو آموزش با چاشنی خلاقیت!
0

قبولی در کنکور با روش یک درصدی بریلسفورد

background
آخرین ویرایش در 30 مهر 1399

دیو بریلسفورد مربی دوچرخه سوار انگلیسی بود که با ورودش به تیم دوچرخه سواری انگلیس در سال ۲۰۰۳ باعث تحولی بزرگ در این تیم شد به طوری که قبل از اون در صد سالی که از تاسیس فدراسیون دوچرخه سواری در بریتانیا می گذشت فقط تونسته بودن یک مدال طلای المپیک در سال ۱۹۰۸ کسب کنند و بعد از اون تیم هیچ دستاورد دیگه ای نداشت ، اوضاع تیم انقدر بد بود که کمپانی های مطرح دوچرخه سازی در اروپا حتی حاضر نبودن به دوچرخه سوارهای انگلیسی دوچرخه بفروشن که مبادا عملکرد بدشون آبروی کمپانی مربوطه رو ببره و فروششون کم بشه . جالبه بدونید فقط ۵ سال بعد از ورود دیو در المپیک ۲۰۰۸ چین ۶۰ درصد مدالهای طلا مسابقات دوچرخه سواری رو انگلیسی ها بردن.

راز بریلسفورد چی بود؟

ایشون فلسفه فکری جالبی داشت اینکه موفقیت حاصل مجموع نکات ریزه. شاید خیلی از ماها این واقعیت بدونیم ولی دست کم میگیریم. مثلا خیلی ها راجب تاثیر خواب کافی ، تغذیه مناسب و نداشتن استرس بر گرفتن نتیجه بهتر در کنکور شنیدیم ولی واقعا چند درصد از همین خیلی ها تلاش در بهبود این عوامل انجام دادن؟؟؟ آقای بریلسفورد و دستیارش ، سطح لاستیک دوچرخه ها را الکل زد تا روی سطح زمین بهتر بشینه ، ژل های مختلفی جهت ماساژ امتحان کرد تا موثرترین ژل برای ریکاوری بدن ورزشکارها را پیدا کند ، یک پزشک را سرتمرین آورد تا به دوچرخه سوارها یاد بدهد چطور دست های خود را بشورند تا مریض نشوند، بالش و تشکی پیدا کرد تا دوچرخه سوارها شب موقع خواب بتوانند بالاترین کیفیت خواب رو داشته باشن.

مربی خودت باش

حالا نوبت توعه که مربی خودت باشی و این مسابقه ی حساس و پر از رقیب ببری ، اولین قدم میتونه تلاش برای بهبود کیفیت خواب باشه . به این دلیل که همه ی دانشمندان اتفاق نظر دارند که مقدار خواب و کیفیت آن تاثیر خیلی زیادی بر یادگیری و حافظه دارد. طبق تحقیقات انجام شده ، خواب می تواند به دو روش متفاوت به یادگیری و حافظه ی ما کمک کند. اول اینکه، کسی که شب به خوبی نمی خوابد در نتیجه در طول روز نمی تواند به اندازه کافی تمرکز داشته باشد و در نتیجه ی تمرکز نداشتن نمی تواند خوب یادبگیرد. دوم، خوابیدن به تنهایی نقشی کلیدی در جمع‌آوری و دسته بندی اطلاعات حافظه دارد، که امری ضروری برای یادگیری اطلاعات جدید است.

۴ راه کار بهبود کیفیت خواب

ساعت خواب مشخص: سعی کنید برای به رختخواب رفتن وخوابیدن در نهایت بیدار شدن خود ساعت مشخصی داشته باشید.این کار شاید در ابتدا برایتان سخت باشد اما باید تلاش کنید که این روند را ادامه دهید.شاید بعضی شب ها سخت باشد که در ساعت مشخص شده بخوابید ولی ساعت بیدار شدن خود را تحت هر شرایطی ثابت نگه دارید.

نور آبی دشمن خواب شماست: نور آبی که از صفحه وسایل الکترونیکی مانند موبایل ، تبلت ، مانیتور و… ساطع می شود نقش بسزایی در کاهش هورمون ملاتونین دارد، این هورمون تاثیر زیادی در بهبود کیفیت خواب خواهد داشت. به همین دلیل حداقل یک ساعت قبل از خواب وسایل الکترونیکی را از خود دور کنید.چک کردن شبکه های اجتماعی قبل از خواب هم مغز شما را درگیر می کند و کیفیت خواب شمارا کاهش می دهد.

تغذیه مناسب را فراموش نکنید: به دلیل سبک زندگی‌ما ایرانی ها شام، یکی از وعده‌های غذایی مهم شده است ولی اگر به دنبال بهبود کیفیت خواب خود هستید باید این وعده غذایی را سبک انتخاب کنید تا سریع تر هضم شود و حداقل سه ساعت قبل از خواب آن را میل کنید. علاوه بر شام سنگین کافئین هم می‌تواند به راحتی خواب ما را بهم بریزد و باید دست کم شش ساعت قبل خواب یا بهتر بگویم از بعد از ظهر به بعد مصرف نشود. کافئین درنوشیدنی هایی مانند قهوه، چای و نوشابه وجود دارد.

ورزش: شما می توانید با ورزش کردن به بهبود کیفیت خواب خود کمک کنید، به شرط اینکه با زمان خواب پنج ساعت فاصله داشته باشد. چونکه ورزش دمای بدن را بالا می برد و به جای بهبود ، اختلال خواب را بیشتر می کند. اگر زمان روزانه تان طوری نیست که در روز ورزش کنید، بهتر است سراغ یوگا رفته و بعد از آن دوش بگیرید.

دومین قدم استرس

با توجه به نزدیک شدن به کنکور قطعا حجم بالایی ازاسترس تجربه می کنید ، توی این دوران کنترل استرس خیلی مهمه تا بتونیم کارایی مغز در حد بالایی نگه داریم  فکر نکنید فقط شما دچار این استرس هستید. بیشتر دانش آموزان پشت کنکوری با این احساس آشنا هستند. گویی در دلتان رخت می شویند! تعاریف و فرمول ها را هی در ذهنتان بالا و پایین می کنید و مرورشان می کنید، اگر ناگهان ذهنتان خالی از مطالب شود چه؟ یا اگر احساس کردید دارید از هوش می روید چطور؟ آیا این احساسات برایتان آشناست؟ پس تجربه ی استرس را دارید. در ادامه چندتا راه ساده ولی کاربردی برای کنترل بهتر استرس که با آن دست و پنجه نرم می کنید بازگو می کنم.

غلبه بر استرس

۱-مثبت بیاندیشید: به مشکلات و موانع فکر کردن کار سختی نیست و البته فایده‌ای هم برای شما نخواهد داشت. در مسیر کنکور سراسری شما دو راه دارید. یکی اینکه درس بخوانید و در کنار درس خواندن مدام غر بزنید و از زمین و زمان گله کنید و از کمبود امکانات صحبت کنید. یک راه دیگر هم هست که در کنار درس خواندن زیبا فکر کنید. به این موضوع فکر کنید که در حال ساخت آینده خود هستید. در حال تلاش هستید تا در آزمونی با شرکت هم سن و سالان خود برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌تان می‌جنگید. داشتن روحیه شاد سازنده شما را در سراشیبی پیشرفت قرار می‌دهد. (بزرگ‌ترین قایق‌ها با کوچک‌ترین سوراخ‌ها غرق خواهند شد. پیشنهاد ما لبخند زدن در همه حال است)

۲-آرامش خود را پیدا کنید: بعضی کارها هستند مثل آب روی آتیشند! زمانی که از استرس مغزتان قفل کرده بهتر است کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید و آرامتان می‌کند. ممکن است به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش بدهید یا خوراکی مورد علاقه‌تان را بخورید، یادتان باشد حتما فعالیتی انجام دهید که واقعا این امکان را به شما بدهد تا برای مدت کوتاهی از فکر و هوای کنکور و امتحان فاصله بگیرید. با این کار وقتی دوباره مطالعه و درس خواندن را شروع کنید، نه تنها یک ساعت از وقت‌تان را تلف نکرده‌اید بلکه انرژی کسب کرده و آماده‌اید تا با کتاب‌ها و جزوه‌های‌تان دست و پنجه نرم کنید.

۳به توانایی های خود اعتماد کنید: یکی‌ از مهم‌ترین عواملی که برخی از شما داوطلبان را در آزمون دچار استرس می‌کند، بی‌اعتمادی نسبت به خود، توانایی‌ها و قابلیت خودتان است. این مشکل ممکن است که در بیشتر کارها و مقاطع مهم زندگی، شما را از رسیدن به هدفتان باز دارد، پس اگر دچار چنین مشکلی هستید از همین امروز تلاش کنید تا بدون توجه به نظر دیگران، به خود و توانایی‌هایتان ایمان بیاورید، اما اگر با وجود تلاش و کوشش قابل ملاحظه برای کنکور احتمال می‌دهید که ممکن است در جلسه آزمون نیز دچار چنین احساسی شوید، فقط به این فکر کنید که شما تلاش زیادی برای این آزمون کرده‌اید و در تست‌زنی‌های قبلی خود به خوبی از عهده امتحان برآمده‌اید. همیشه به خاطر داشته باشید که خدا با شماست و اجازه نمی‌دهد تا زحمات شما از بین برود.

همه ایناهارو گفتیم تا یادمون بمونه اگر داریم برای مسابقه ی کنکور خودمون آماده می کنیم باید سبک زندگیمون هم نسبت به مسابقه ی حساسی که در پیش داریم سالم نگه داریم ، یادتون نره که شرایط مجموع همین نکات ریز هست.

دیدگاه شما

دیدگاه خود را بیان کنید

notitle
nocontent

دلیل بازپرداخت