ثبت نام کلاس‌های تیپ و تست

کلیک کنید

ورود به سایت

اطلاعات را وارد کنید.

عضویت در سایت

اطلاعات را وارد کنید.

تأیید عضویت به شما ایمیل خواهد شد.

جهشینو آموزش با چاشنی خلاقیت!
0

چگونه انگیزه‌ی خودمان را تا کنکور حفظ کنیم؟

background
آخرین ویرایش در 28 آذر 1399

کنکور؛ یکی از پر چالش‌ترین قسمت‌های زندگی ماست که تا قبل از فرا رسیدن آن، نگرانی‌های بیشماری درباره‌ی آن داریم و خواهیم داشت.

 کنکور‌ی‌هایی که قصد دارند رتبه‌های خوبی در این مقطع کسب کنند، عزم خود را جزم می‌کنند که بتوانند به بهترین نتیجه دست یابند.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که قاطعانه تصمیم دارید که در کنکور رتبه‌ی عالی کسب کنید، اما در برخی زمانها دچار نوسان و نا‌امیدی می‌شوید، حتما این مقاله‌ی جهشینو را تا انتها مطالعه کنید.

اصلا انگیزه برای رسیدن به هدف چیست؟

اولین سوال برای اغلب افرادی که در مرحله‌ی کنکور دادن هستند مطرح می‌شود این است که چگونه در مراحل مختلف انگیزه‌ی خودم را تقویت کنم؟ با ذکر یک مثال این موضوع را برای شما شفاف می‌کنیم. 

فرض کنید تصمیم گرفته‌اید که از شهر تهران به شهر شیراز بروید، در طی مسیر علاوه بر اینکه شما تجهیزات لازم را برای سفر مهیا نموده‌اید، زمانی که باک بنزین رو به اتمام‌ است در اولین پمپ بنزین در مسیرتان سوخت‌گیری می‌کنید. انگیزه؛ دقیقا سوخت لازم برای رسیدن شما به هدف است. هر زمان که احساس نمودید کشش و توانایی ادامه‌‌ی مسیر را ندارید باید بدانید که سوخت شما رو به اتمام‌ است!

چگونه در مراحل مختلف انگیزه را تقویت کنیم؟

شما در طی مسیر پر فراز و نشیب کنکور، مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارید، مرحله‌ی ابتدایی که معمولا انرژی زیادی برای شروع به درس خواندن و برنامه‌ریزی دارید و اصطلاحا تازه نفس هستید بخشی از زمان شماست که باید مثل یک ورزشکار حرفه‌ای تمرینهای مقدماتی را شروع کنید. البته در این‌باره نباید زیاده روی کنید و باید بتوانید انرژی‌تان را برای کل مسیر حفظ کنید. مرحله‌ی دوم زمانی است که شما به نیمه‌ی راه رسیده‌اید، فشار دروس و حجم آنها بر روی دوشتان سنگینی می‌کند و انرژی سابق را هم‌ ندارید اما هنوز مشتاقید که زودتر به خط پایان برسید، مرحله‌ی سوم که حساس‌ترین مرحله است زمانی است که وقت کافی ندارید که به دروستان رسیدگی کنید و در عین حال دیگر خسته شده‌اید و دلتان می‌خواهد که زودتر زمان امتحان و کنکور فرا برسد. هر کدام از این مراحل نیاز به حفظ انگیزه‌ی همان زمان را دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

۱. حفظ انگیزه در مرحله‌ی مقدماتی و شروع به درس خواندن

وقتی‌که شروع به درس خواندن و برنامه‌ریزی برای کنکور می‌کنید، معمولاً شوق و اشتیاق آغاز این مرحله تا مدت‌ها همراه شماست. این زمان طلایی برای شما می‌تواند بهترین بخش درس خواندن و تست زدن باشد. در این مرحله معمولاً حفظ انگیزه کار ساده‌ای است زیرا هنوز شما وارد سختی‌ها و چالش‌های اساسی و خستگی‌های ناشی از فشار دروس نشده‌اید. 

نگران چیزی نباشید، هرگاه احساس خستگی و بی‌انگیزگی کردید کافی است به خودتان یک استراحت کوتاه بدهید، دفترچه‌ی هدف‌هایتان را بررسی کنید و اگر از پس خودتان برنیامدید با مشاورین خود در جهشینو تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید.

۲‌. ادامه‌ی مسیر درس خواندن در مرحله‌ی دوم

در این مرحله کمی از زمان آغازین گذشته و به جرات می‌توان گفت این مرحله مهم‌ترین مرحله‌ای است که شما باید برای حفظ انگیزه به آن آگاه باشید. زیرا نه انرژی اولیه را دارید، و نه تنگنای زمانی روزهای آخر که دوباره عجله کنید و خوب درس بخوانید. در این مرحله ممکن است بیشترین رکود و خستگی و بی‌انگیزگی را تجربه کنید. پیشنهاد گروه جهشینو برای این مرحله این است که حتماً ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید، دفترچه‌ی اهدافتان را بازبینی و بازنویسی کنید، به خودتان این تعهد را بدهید که پس از برگزاری کنکور حتماً استراحت نمایید و با خواندن مطالب انگیزشی سعی کنید این مرحله را هم به‌راحتی پشت سر بگذارید.

۳. لحظات پایانی؛ حساس و مهم

تقریباً این موضوع در میان تمام افرادی نزدیک به زمان برگزاری کنکور هستند مشترک است که احساس نگرانی و اضطراب به سراغشان می‌آید. نگران نباشید! این موضوع امری طبیعی است و قطعاً هرچه به این مقطع نزدیک‌تر می‌شوید لحظات برایتان مهم‌تر می‌شوند.

 یکی از نکات کلیدی در این مرحله این است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند هیچ‌چیز یادشان نمی‌آید و به همین دلیل دچار ناامیدی و بی‌انگیزگی می‌شوند. حفظ انگیزه در این مرحله باید به نحوی باشد که علاوه بر اینکه شما روحیه‌ی خودتان را حفظ می‌کنید تا به بهترین نتیجه برسید، به جمع‌بندی و مرور نهایی بپردازید تا هم اعتماد به نفستان بالا رود و همچنین مهر تائیدی بر اطلاعات و آگاهی‌تان بزنید و بدون ترس به جلسه‌ی کنکور بروید

یادتان نرود...

شما باید خودتان بیشتر از هرکس بتوانید انگیزه‌ی درونیتان را حفظ کنید. مشاور، خانواده، معلمان و دبیران شما افرادی هستند که علاوه بر تجربه، می‌توانند سنگ صبوری باشند که در مراحل سخت می‌توانید با آنها صحبت کنید و از این افراد چاره‌جویی نمایید. اما در نهایت کسی که می‌تواند بیشترین کمک را به شما بنماید، خود شما هستید. 

وقتی شما برای رسیدن به هدفتان که قبولی با رتبه‌ی عالی در کنکور است برنامه ریزی می‌کنید، از بسیاری از تفریحات و سرگرمی‌هایتان دست می‌کشید، سعی می‌کنید به جز درس خواندن و تمرکز بر هدف همه چیز را محدود کنید ، به دنیا نشان می‌دهید که قصدتان برای رسیدن به هدف کاملا جدی است. 

همین موضوع باعث می‌شود که هر روز که از خواب بیدار می‌شوید با فکر کردن به رتبه‌ی عالیتان در کنکور و دانشگاه مورد علاقه‌تان با انگیزه کتاب را پیش روی خودتان قرار دهید و با تمرکز بتوانید کتابهایتان را مطالعه کنید و قلبا ایمان داشته باشید که شما برای رسیدن به این هدف ساخته شده‌اید.

به خودتان ایمان داشته باشید و هر زمان که احساس کردید دچار ضعف و بی‌انگیزگی شده‌اید حتما این مطلب را دوباره بخوانید…

دیدگاه شما

دیدگاه خود را بیان کنید

notitle
nocontent

دلیل بازپرداخت