ورود به سایت

اطلاعات را وارد کنید.

عضویت در سایت

اطلاعات را وارد کنید.

تأیید عضویت به شما ایمیل خواهد شد.

جهشینو آموزش با چاشنی خلاقیت!
0

تکنیک‌‌های تست‌زنی و مدیریت زمان

background
آخرین ویرایش در 28 آذر 1399

سنجش بر اساس مهارت‌ها

این روزها با نزدیک شدن به کنکور سراسری، داوطلبان به دنبال روش‌هایی برای بالا بردن مهارت تست‌زنی و مدیریت صحیح زمان در جلسه‌ی کنکور هستند. همان‌طور که می‌دانید موفقیت در کنکور سراسری به چندین عامل مختلف بستگی دارد که آمادگی علمی، تنها بخشی از آن عوامل به حساب می‌آید. در این آزمون مهارت‌های مختلف داوطلبان سنجیده می‌شود که یکی از سرنوشت‌سازترین آن‌ها تکنیک‌های تست‌زنی است.

همان‌طور که می‌دانید؛ برای پاسخ‌گویی به سؤالات تستی باید سه نکته را مورد نظر داشته باشید:

  1. دانش کافی و اشراف به مطالب کتب درسی
  2. سرعت عمل هنگام پاسخ‌گویی به تست‌ها
  3. دقت لازم

تمرین مهارت‌ها در روزهای پایانی

پیش از آزمون سراسری، خصوصا در هفته‌ها و روزهای پایانی با فراگیری و تمرین چند تکنیک مدیریت زمان، میتوانید نه تنها سرعت عمل خود را افزایش دهید بلکه دقت خود را نیز در پاسخ‌گویی به سوالات بیشتر کنید و فرصت کافی برای خواندن تمام سؤالات دفترچه در اختیار داشته باشید. این کار اعتماد به نفس شما را نیز تقویت می‌کند و از استرس و اضطراب ناشی از کمبود وقت نیز می‌کاهد.

تکنیک‌های تست‌زنی

تکنیک ضربدر و منها

یکی از تکنیک‌های مؤثر در مدیریت زمان، تکنیک ضربدر و منها است. به این صورت که در کنار سوالات زمان‌بر علامت ضربدر و در کنار سوالات مشکل که به آن‌ها مسلط نیستید و به پاسخ آن‌ها شک دارید یا مطلب مورد‌ نظر را نخوانده‌اید، علامت منها میگذارید. از سوالاتی که منها دارند کاملا صرف‌نظر کنید، سوالاتی که پاسخ آن‌ها را می‌دانید پاسخ ‌دهید و در پایان به سراغ سوالاتی که ضربدر زده‌اید بروید و فرصت باقی‌مانده را صرف آن‌ها کنید. با این روش درصد اشتباه خود را پایین می‌آورید و زمان خود را مدیریت می‌کنید.

تکنیک زمان‌های نقصانی

تکنیک مهم و مؤثر دیگری که باید آن را بلد باشید، تکنیک زمان‌های نقصانی است. در این روش، برای هر یک از دروس یک بخش از زمان خود را ذخیره کنید تا پس از پاسخگویی به سوالات برای پاسخ به سوال‌هایی که شک داشته‌اید یا وقت گیر هستند ، زمان کافی در اختیار داشته باشید. اجرای این تکنیک یک استراتژی بازگشت به شما می‌دهد که از عوامل موفقیت در کنکور است.

تکنیک تست زدن با دو خودکار

تکنیک بعدی که به‌خصوص  در هفته‌ی پایانی حتما باید به تمرین آن بپردازید تکنیک تست زدن با دو خودکار است. به این صورت که سوالات را در وقت قانونی تعیین‌شده برای آن‌ها با یک رنگ خودکار(مثلا آبی) پاسخ دهید و سپس، بعد از اتمام وقت مجدد اقدام به پاسخگویی به سوالاتی که به دلیل کمبود وقت سفید گذاشته‌اید، این بار بدون در نظر گرفتن وقت و با رنگ دیگر(مثلا قرمز) نمایید. درصدها و نتایج حاصله را با هم مقایسه کنید.

تکنیک حذف گزینه‌های غلط

تکنیک دیگری که باید آن را تمرین کنید، حذف گزینه‌های غلط و یا حتی حدس پاسخ صحیح پیش از خواندن گزینه‌هاست. یعنی پیش از اینکه گزینه‌ها را بخوانید، پاسخ را در ذهن خود حدس بزنید. توجه داشته باشید که این کار به معنای نخواندن گزینه‌ها نیست؛ بلکه شما باید هر چهار گزینه را با دقت کافی مطالعه کنید که در انتخاب پاسخ دچار اشتباه نشوید.

دقت کافی در خواندن سؤالات

با این وجود، اگر شما به عنوان داوطلب کنکور، سؤالات را به طور صحیح و با دقت کافی نخوانید در پاسخگویی به آنها دچار اشتباه می‌شوید. توجه به این نکته بسیار ضروری‌ست. ممکن است صورت سؤال و یا گزینه‌ها را به درستی نخوانید. همچنین، توجه به مثبت یا منفی بودن افعال بسیار مهم است؛ افعالی مانند “است” و “نیست” یا “باید” و “نباید” که اگر بولد نبود یا زیر آن خط‌کشی نشده بود، زیر آن خط بکشید که دچار اشتباه نشوید.

کلمات استثنا و برخی حروف ربط نیز ممکن است شما را دچار اشتباه کنند. کلماتی همچون “همه”، “هیچ‌کدام”، “به استثنای”، “به جز” و … . همچنین به کلمات و عباراتی که نوشتار مشابهی دارند-مانند “بدترین” و “برترین” دقت کنید.

پرهیز از اشتباهات رایج

هنگام پاسخگویی به سؤالات دقت کنید که به اشتباهات رایجی که داوطلبان انجام می‌دهند، دچار نشوید. طراح سؤال با آوردن اطلاعات اضافی در تست، ذهن داوطلب را منحرف می‌کند. اگر صورت سؤال را به درستی مطالعه نکنید؛ قطعا در یافتن پاسخ صحیح دچار اشتباه می‌شوید. ممکن است گزینه‌های به ظاهر درست غلط باشند و یا برعکس. همچنین دقت کنید که دچار اشتباهات افقی نشوید؛ یعنی مثلا اگر جواب سؤال ۲، گزینه‌ی ۳ است اشتباها گزینه‌ی ۲ را نزنید. نوع دیگری از اشتباهات رایج در میان داوطلبان، اشتباهات عمودی است که هنگام پر کردن پاسخنامه اتفاق می‌افتد؛ ممکن است جواب سوال ۲۴ را در ۲۵ بنویسید و تا پایان پاسخ‌برگ این اشتباه ادامه پیدا کند و باقی پاسخ‌ها نیز اشتباه شوند.

نکات کلیدی

توجه به چند نکته‌ی دیگر نیز میتواند هنگام تست‌زنی به شما کمک کند. مثلا به خاطر داشته باشید که ممکن است در صورت برخی سؤالات، سرنخ هایی وجود داشته باشد که شما را به گزینه‌ی صحیح هدایت کند. به خصوص این امر در مورد آزمون‌های استانداردی همچون کنکور سراسری صادق است، اطلاعات لازم برای دستیابی به پاسخ تست، در خود صورت سؤال وجود دارد. سعی کنید متن سؤالات را با دقت کافی خوانده و اطلاعات مورد نیاز را از صورت سؤال، استنباط و استخراج کنید. زیر کلمات مهم و کلیدی صورت سؤال و کلماتی که معنی سؤال مورد نظر را عوض می کنند خط بکشید و سپس با دقت به آن پاسخ دهید. این کار به مدیریت زمان کمک و از اتلاف بیهوده‌ی وقت در جلسه‌ی آزمون، جلوگیری میکند.

هرگز با دیدن صورت نسبتا طولانی یک تست از حل آن ناامید و منصرف نشوید. اغلب سؤالاتی که صورت آنها به ظاهر مشکل و طولانی‌ست، پاسخی ساده و کوتاه دارند. حتی اگر گزینه‌های تست نیز طولانی بودند، نترسید و با دقت بیشتری هر چهار گزینه را به طور کامل بخوانید و بررسی کنید.

منابع مورد نیاز برای تمرین

شما میتوانید از منابع و کتابهای تست مختلف ، آزمونهای جامعی که شرکت کرده‌اید و یا از سؤالات کنکور دهه‌ی گذشته برای تمرین تکنیک‌ها و نکات ذکر شده در بالا استفاده کنید.

رعایت اصول آزمون‌دادن

نکته‌ی بسیار مهم و ضروری فارغ از تکنیک‌های مورد بحث، رعایت تمام اصول آزمون دادن است. شما باید با لباس رسمی و در زمان مقرر و نشسته پشت میزتان در شرایطی استاندارد مشابه کنکور سراسری به حل تست بپردازید تا به نتیجه‌ی مطلوب دست یابید. شیوه‌ی صحیح آزمون دادن علاوه بر دانش کافی، هنر و مهارتی است که با تمرین همین تکنیک‌های به ظاهر ساده به‌دست خواهد آمد.

فراموش نکنید که نه تنها در هفته‌های پایانی، بلکه در تمام ماه‌هایی که به مطالعه جهت آمادگی برای کنکور سراسری می‌پردازید، پاسخگویی به تست‌های آموزشی و زمان‌دار به تسلط شما بر مطالب درسی، فراگیری نکات مهم و مدیریت زمان کمک می‌کند و می‌توانید با اعتماد به نفس به سؤالات کنکور پاسخ دهید و به نتیجه‌ی مطلوب دست یابید.

دیدگاه شما

دیدگاه خود را بیان کنید

notitle
nocontent

دلیل بازپرداخت