ورود به سایت

اطلاعات را وارد کنید.

عضویت در سایت

اطلاعات را وارد کنید.

تأیید عضویت به شما ایمیل خواهد شد.

جهشینو آموزش با چاشنی خلاقیت!
0

روزهای طلایی کنکوری‌ها

background

روزهای آخر باقی‌مانده تا کنکور سراسری، روزهایی طلایی و سرنوشت‌ساز برای داوطلبان است که اگر آن را به شیوه‌ی صحیح مدیریت کنند میتوانند به نتیجه‌ی مطلوب دست یابند. در این مطلب قصد داریم شیوه‌ی صحیح مدیریت هفته‌ی آخر پیش از کنکور و روزهای پایانی تا کنکور سراسری را به داوطلبان عزیز معرفی کنیم. با وجود رقابت بسیار سختی که بین داوطلبان وجود دارد، شما به عنوان یک داوطلب کنکور میتوانید با درایت کافی، روزهای پایانی را تبدیل به فرصتی طلایی برای موفقیت خود کنید.

روزهای پایانی کنکور

روزهای پایانی باقی‌مانده تا کنکور سراسری فرصت خوبی برای مرور آنچه که طی ماه‌های گذشته خوانده‌اید است. برای این کار باید دقت و سرعت عمل کافی داشته باشید. شما دیگر فرصت کافی برای خواندن مطالب جدید ندارید بلکه باید محفوظات قبلی که به ذهن سپرده‌اید را تورق و آنها را مرور کنید تا تسلط بیشتری بر مطالب پیدا کنید. مخصوصا انجام این کار برای دروس عمومی و یا دروسی که مدت زمان زیادی از خواندن آنها میگذرد اهمیت دارد. برای این کار میتوانید به یادداشتهای قبلی خود مراجعه کنید و یا مطالبی که هایلایت و نشان‌دار کرده‌اید را بخوانید. همچنین میتوانید مطالب و تست‌هایی که قبلا در آنها مشکل داشته‌اید مجددا مرور کنید. به این موضوع فکر نکنید که چه میزان درس نخوانده دارید. حتی رتبه‌های برتر کنکور نیز تا روز آزمون مطالب و موضوعات خوانده نشده دارند. سعی کنید بر روی بخشهای خوانده شده تمرکز کنید که بر آنها اشراف پیدا کنید. در هنگام مرور زدن تست‌های مجموعه‌ای از دهه‌ی اخیر به شما کمک شایانی خواهد کرد. توجه داشته باشید که در روزهای پایانی تعداد ساعات مطالعه‌ی خود را کاهش داده و سعی کنید نکات تستها و مطالب مهم را مرور کنید و به یک جمع‌بندی کلی از آنچه تا بحال خوانده‌اید برسید.

آنالیزگر باشید!

سعی کنید مطالب را آنالیز کنید و دید جامع‌تری به مطالب پیدا کنید. این کار را با آنالیز یک آزمون جامع در هفته‌ی پایانی انجام دهید. از تکنیک‌هایی که در طول ماه‌ها مطالعه آموخته‌اید در این روزها بیشتر استفاده کنید مثلا تکنیک‌های تست‌زنی، علامت‌گذاری، رد گزینه‌ها و زمانهای نقصانی. در این تمرینها برای مدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون آماده میشوید و دقت و سرعت عمل خود را نیز بالا میبرید.

برخی داوطلبان در این مرحله دچار اضطراب و استرس میشوند و به موضوعات مختلفی فکر میکنند که بسیار مخرب است. به عنوان مثال با خود فکر میکنند که اگر قبول نشوم چه اتفاقی می‌افتد؟ باید سعی کنید واقع‌بین باشید و بر اساس توانمندی و میزان تلاش و مطالعه‌تان از خود انتظار داشته باشید. اگر میخواهید در کنکور رتبه‌ی دلخواهتان را بر اساس مطالعاتی که داشته‌اید بدست بیاورید به موفقیت فکر کنید و نه به شکست. حتی میتوانید از اضطرابی که دارید در جهت مثبت استفاده کرده و تلاشتان را بیشتر کنید. در این روزها به این فکر نکنید که چه میزان فرصت داشته‌اید و از آن بهره‌ی کافی نبرده‌اید بلکه به فکر مدیریت زمان باقی‌مانده برای تمرکز و تسلط بیشتر بر مطالب خوانده شده‌ی قبلی باشید. ذهن خود را از افکار منفی و مزاحم پاکسازی کنید و تنها به موفقیت فکر کنید. همچنین ممکن است دوستانی داشته باشید که به اضطراب شما دامن میزنند و مدام حرفهای منفی و ناامید کننده میزنند. سعی کنید در روزهای پایانی باقی‌مانده تا کنکورری، از برقراری ارتباط با آنها خودداری نمایید.

خواب و خوراکتو تنظیم نکنی، باختی!

نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که ساعات خواب و بیداری خود را به درستی تنظیم کنید و از بیدار ماندن‌های طولانی مدت و بی‌مورد بپرهیزید. شما باید شبها به مقدار کافی استراحت کنید. سعی کنید شب‌ها ساعت ۱۱ بخوابید و صبح‌ها ساعت ۶ بیدار شوید تا بتوانید روز آزمون نیز این روال را انجام دهید. چرا که مغز برای آماده‌سازی جهت ۸ ساعت آزمون حدود ۴۰ دقیق زمان نیاز دارد.

اگر جزء آن دسته داوطلبانی هستید که عادت صبحانه خوردن ندارید، در روزهای پایانی عادات غذایی نادرست خود را اصلاح کنید. اگر اشتهای کافی ندارید صبح‌ها چند حرکت کششی ساده انجام دهید و نرمش سبکی انجام دهید. سعی کنید در وعده‌های غذایی خود مخصوصا وعده‌ی صبحانه مواد مغذی و کم‌حجم بگنجانید. شام را قبل از ساعت ۹ میل نمایید و در وعده‌های غذایی خصوصا شام از سبزیجات تازه و مواد مقوی استفاده کنید. صبحانه‌ی شما میتواند شامل گردو، خرما، عسل و یا انجیر باشد. اگر به خوردن صبحانه عادت کنید، صبحانه خوردن در روز کنکور برایتان سخت نخواهد بود. همچنین سعی کنید توان بدنی خود را بالا ببرید. تفریحات خود را بیشتر کنید در حدی که به سلامت شما آسیب نزند و یا دچار خستگی نشوید. ورزشهای سبکی از قبیل پیاده روی یا نرمش انجام دهید. این کار به ترشح هورمون اندورفین منجر مشود که هم باعث ایجاد آرامش میشود و هم اندکی خستگی به خواب راحت‌تر کمک میکند.

مرور در ذهن

یک نکته‌ی بسیار مهم که حتما باید در نظر گرفته شود این است که هر شب به مدت چند دقیقه تمام کارهایی را که باید در روز کنکور و سر جلسه انجام دهید در ذهنتان مرور کنید. این کار همان شیوه‌ی مدیریت زمان است که در جلسه‌ی کنکور بسیار بااهمیت است. با مرور آن، ملکه‌ی ذهنتان خواهد شد. حتما یک برنامه‌ریزی دقیق برای روز کنکور داشته باشید. باید شیوه‌ی صحیح تقسیم‌بندی زمان سر جلسه را بدانید و آن را مرور کنید. همچنین ترتیب پاسخگویی به سوالات و دروس مختلف را در ذهن داشته باشید. این کار را نیز با انجام تستهای دوره‌ای دهه‌ی اخیر( دهه‌ی ۹۰ ) انجام دهید.

در پایان اینکه یادآور میشویم کنکور سراسری مرحله‌ی مهم و سرنوشت‌سازی برای داوطلبان عزیز می‌باشد. توجه داشته باشید که موفقیت در آن بستگی به تلاش و کوشش و مطالعه‌ی صحیح و منظم دارد. از خود انتظار بیش از اندازه و نامعقول نداشته باشید و به میزان تلاشی که کرده‌اید خود را بسنجید. قرار نیست به تمام سوالات کنکور پاسخ دهید بلکه قرار است به سوالاتی که پاسخ میدهید، پاسخ صحیح بدهید. فارغ از فکر کردن به نتیجه، از روزهای طلایی که پیش‌رو دارید و فرصت باقیمانده، در جهت موفقیت استفاده‌ی بهینه کنید. زمانتان را مدیریت کنید و آموخته‌های خود را به شیوه‌ی صحیح در جلسه‌ی آزمون به کار ببندید. با آرزوی موفقیت و بهروزی برای تمامی شما داوطلبان عزیز.

نویسنده

توضیح مختصری از نویسنده مطلب

دیدگاه شما

دیدگاه خود را بیان کنید

notitle
nocontent